Jemen – Ondersteuning van de Jemenitische gemeenschap buiten Jemen

Projectdetails

Jemen is één van de armste landen ter wereld. Sinds 2015 woest een burgeroorlog met grote humanitaire gevolgen. Bovendien is Jemen een islamitisch land en wordt iedereen geacht moslim te zijn. Moslims die zich tot het christendom bekeren, moeten erg op hun hoede zijn, ook voor hun eigen omgeving. Radicale groeperingen zaaien haat, angst en geweld onder de bevolking. Dit raakt in het bijzonder de christenen.

WerkveldZorg voor kwetsbare mensen
ProjectnummerME.3.100
Streefbedrag€ 14.700
LocatieJemen

Meer informatie

Door de complexe situatie is het lastig om als GZB zelf aanwezig te zijn in het land. Gelukkig hebben we goede partners die noodhulp organiseren en uitvoeren. De GZB zal zich de komende jaren vooral richten op de Jemenitische gemeenschap buiten Jemen, bijvoorbeeld in Egypte. Gevlucht voor oorlog en/of hun geloof, leven Jemenieten vaak in slechte omstandigheden op plaatsen waar ze niet welkom zijn. Ze hebben weinig mogelijkheden om het evangelie te horen of daarin gesterkt te worden. De GZB maakt zich sterk voor verbetering van de levenssituatie van Jemenieten en opbouw en toerusting van de Jemenitische geloofsgemeenschap.

Voedseldistributies
De meeste Jemenieten in diaspora. Zij zijn afhankelijk van dagarbeid en leven van het weinige spaargeld dat ze nog hebben. Velen van hen worstelen om te overleven. Het voorzien in dagelijkse basisbehoeften is een onderdeel van de getuigenis van het evangelie, zowel voor Jemenitische gelovigen als voor zoekers. Het is het begin van relaties waardoor het evangelie kan worden gedeeld. Eerst door daden, maar vervolgens ook als ingang om het goede nieuws in woorden te delen.

Veilig onderkomen
De Jemenitische gelovigen in Egypte zijn een groeiende maar kwetsbare gemeenschap. Ze lopen het risico te worden aangevallen door vijandige mensen of aangegeven bij de politie. De Jemenieten worden geconfronteerd met ontberingen zoals het verlies van middelen van bestaan, omdat ze moeten verhuizen vanwege gevaren. De GZB maakt zich samen met haar partner sterk om kwetsbare mensen een veilig onderkomen te bieden met toegang tot gezondheidszorg.

Discipelschap en leiderschap
Volwassen christelijk leiderschap onder Jemenitische gelovigen is hard nodig voor de verspreiding van het evangelie en de geloofswandel van nieuwe gelovigen. De komende jaren wordt een trainingsprogramma geboden aan zowel Jemenitische christenen als opkomende leiders. In deze trainingen zal aandacht worden besteed aan leiderschap en theologie. Daarnaast zal er Bijbelstudie in kleine groepen plaatsenvinden en wordt er een familie conferentie gehouden.

Het verhaal van…
Getuigenis van teamlid Said: “We konden een voedselpakket geven aan een familie die we eerder bezochten. Toen we ze belden en vertelden dat we het eten zouden komen brengen, waren ze erg blij. Ze dankten God en lieten ons naar hun huis komen. Toen we aankwamen, ontdekten we dat ze niet veel meer hadden dan voedsel voor één maaltijd, dus onze hulp konden ze goed gebruiken. De man stond op het punt van huilen omdat hij niet wist waar hij de volgende maaltijd moest halen. Daar kwamen wij dan en we brachten hen eten voor een maand…”

Steun dit project